22/04/2020

Operació 23-A: llibres recomanats d’art

alt text
icon

Author: Clara

Treballar en una llibreria té moments emocionants, com ara quan arriben novetats esperadíssimes o descobreixes una nova editorial prometedora. L’estat d’alarma i la urgència del confinament ens van enxampar una mica desprevinguts i una de les coses que es van quedar a mitges va ser el lliurament d’una comanda que vam fer a una jove editorial força experimental focalitzada en els llibres híbrids entre imatge i text: no-libros. Si ara poguéssiu trepitjar la llibreria veuríeu que l’únic llibre del seu catàleg que va arribar a temps a les nostres prestatgeries va ser Louise Bourgeois y modos feministas de crear. Temptador! I ben a prop seu una altra promesa: Fonts líquides i fonts lignificades, l’últim llibre de Perejaume, que segur que torna a ser una festa literària i dels sentits, un trampolí a veure-hi pensant i pensar amb els ulls ben oberts.

D’una altra artista estimada i pensadora incansable, Martha Rosler, l’editorial Consonni acabava de publicar un recull de textos que van del 1975 al 2016, La dominación y lo cotidiano. Ensayos y guiones, una forma excel·lent d’endinsar-se en les seves reflexions sobre art feminista o la gentrificació de la cultura, entre altres temes. I seguint en la línia d’artistes rellevants i influents, si seguíssiu remenant ara les novetats d’art segur que us fixaríeu en la recent traducció de les memòries de Marina Abramovi, Derribando muros, 350 pàgines que molts llegiran d’una tirada.

Per acabar amb els estudis sobre artistes, també cal destacar la reedició de l’Estimat Picasso de Palau i Fabre, que aquí inclou documents gràfics per a acompanyar les aventures del qui va ser un dels millors amics de Picasso i es va convertir en un gran coneixedor de la seva vida i obra.

En l’esfera dels estudis museístics i sobre les relacions entre art, cultura, política i societat, dues novetats importants per aquest Sant Jordi: d’una banda, un recull d’escrits de Manuel Borja-Villel, Campos magnéticos. Escritos de arte y política, una invitació a pensar sobre l’art, les seves organitzacions i els seus actors; i per l’altra, Las invisibles. Por qué el Museo del Prado ignora a las mujeres de Peio H. Riaño, un llibre necessari sobre les absències femenines en un dels museus més rellevants d’Europa, i els seus motius; una reflexió que va més enllà de la denúncia i ens convida a reflexionar sobre els mites i les condicions polítiques i socials que determinen la creació artística.

Share